Årets gang

Høst

Vi høster det vi kan av naturen. Blandt annet har vi skogen i nærheten, der blåbær er en yndet smaksbombe. Vi har rips i barnehagen. Er vi helgdige, rekker de å bli røde før de spises.
Vi lager det vi kan av den maten vi har plukket. Bær, sopp, egendyrket mat i drivhuset.
Jordet på utsiden blir mat - om det er korn til brød, eller bønner til menneske - og dyrefor.
Og er det korn, blir det alltid nok høy til å "hoppe i høyet".
Vi har sauer på beite ved hytta vår, og snakker om dyrenes velferd og om dyrenes liv.Her i barnehagen vet barna at sauene utpå høsten blir en del av maten vår i barnehagen.En helt naturlig livssyklus.
Vi har også ofte rådyr i hagen og elg som tråkker over jordet. Det er spennende å se på fra barnehagevinduet.
Og vi går turer i all slags vær, dit barna ønsker.

Vinter

Når snøen kommer, starter vi med vinteraktivitetene. Vi har åpne jorder utenfor gjerdet og skigåing og aking er populært. Barna tar skiene på ved døra til barnehagen, der skia kan stå hele uka. Else går opp løype til barna, og alle som vil får prøve seg på skiaktiviteter. Vi skriver også opp til skimerke i samarbeide med foreldrene, skimerke er fint å motta på årsavslutningen.
Ellers er utflukter i skogene rundt Lilleengen populært. Og hvis isen er helt trygg, har vi skøytedag.
Vi bygger snømenn, lager snøengler, finner små dyr som har overvintret.
Vi mater fugler og følger dyrespor etter elg og grådyr.
Til jul har vi Luciafest der foreldrene er med, og nissefest for barna. Vi har da gjerne teater for barna - der vi voksne trår til. Det pleier å være populært.

Vi har også et godt samarbeid med skolen, så vi får låne svømmehallen og gymsalen en gang i uken når det passer. Førskolebarna er sammen med Else, som er livredder, mens de andre barna får komme sammen med foreldrene.

Vår

Vi er mye ute i skog og mark og følger alle vårtegn, fra bladene som blir grønne, blomstene som vokser opp av bakken og småfuglene som kommer tilbake fra syden. Vi har fuglekasse i barnehagen.
En dag i mai tar de store barna turen fra bekken her og følger den helt til den renner ut i sjøen ved Spro. Det er varierende hvor stor bekken er, så det er en spennende tur. Over røtter, under veltede trær, unngå å plumpe, og sjekke smådyr. På veien oppover, går vi forbi Gaupa der det ofte på den tiden er

store øyenstikkere. Spennende.

Vi planter frø og gjør klar til årets avling i drivhuset.
Det har blitt tradisjon å følge rompetrollenes utvikling fra egg til ferdige frosker.

Sommer

Vi fortsetter med avlingen i drivhuset, og flytter gjerne noe ut. Barna får hver sin plante å følge opp, og deretter får de ta den med hjem
Vi tar turer på stranda, gjerne litt spontant, da vi er glade i å utnytte soldagene til noe hyggelig.
Vi tar også gjerne turer til nærliggende gårder og hilser på dyr.
Vi er mye på hytta, der vi har egen "lekepark " og god tumleplass foran hytta. Der er klatretrær og mange fine trær og busker å lage egne hytter under.
Vi studerer småkryp og leter under steiner og veltede trær. Vi bruker gjerne hele dager på tur.
Dessuten har vi flere fine lekeplasser i skogen i nærmeste gangavstand for både store og små, samt i turavstand for de store.

Vi har sykkeldager og lærer trafikkregler, noe som er viktig når vi er på tur.